سرمقاله گاردین: آمریکا باید بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل کند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 روزنامه ˈگاردینˈ چاپ انگلیس روز یکشنبه در سرمقاله خود با اشاره به بازداشت افراد بی گناه در زندان آمریکا در خلیج گوانتانامو نوشت: بازداشت درازمدت کسانی که متهم به ارتکاب هیچ جرمی نیستند، لکه ننگینی در سابقه حقوق بشری آمریکا به شمار می رود.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در سال 2009 در دفاع از وعده خود برای تعطیل کردن بازداشتگاه خلیج گوانتانامو تاکید کرد که احتمالا خود این بازداشتگاه بیشتر از شمار تروریست هایی که در خود نگهداری کرده، در سراسر جهان تروریست به وجود آورده است.

در این روز پرونده تعطیلی بازداشتگاه خلیج گوانتانامو وعده داده شده به وسیله اوباما در دومین روز ریاست جمهوری اش، هیچگاه تا این اندازه فوری و ضروری نبوده است. دست زدن زندانیان این بازداشتگاه به اعتصاب غذا که آزادی نیمی از آنها تایید شده است، تاکید و پافشاری بر بیچارگی و نومیدی فزاینده 166 نفری بود که هنوز در بند هستند. حدود 86 تن از این تعداد که انتقال آنها تایید شده است (و بقیه قرار است که محاکمه شوند) در برزخ سیاسی و حقوقی گرفتار شده اند که چنین انتقال هایی را تقریبا به طور کامل در دو سال و نیم اخیر متوقف کرده است. این در حالیست که در گزارش اخیر یک هیات بی طرف از کارشناسان، هم شرایط این بازداشتگاه و هم استفاده از روش های بازجویی توهین آمیز محکوم شده است.

یکی از کسانی که در کابوس خطر همیشگی به دام افتاده است، شاکر اعمر شهروند انگلیس است. بر اساس گزارش امروز آبزرور به رغم یک توافق اولیه و کلی که می تواند راه برای آزادی وی و تحویل وی به عربستان سعودی هموار کند، اعمر به درستی تاکید می کند که باید به وی اجازه بازگشت به انگلیس برای پیوستن به خانواده اش داده شود.

پس از گذشته 11 سال، درک علت اساسی بازنگهداشتن گوانتانامو دشوار است. یکی از اصول اساسی جوامع باز و مردمسالار این است که افراد متهم یا مظنون به ارتکاب جرایم جدی و مهم باید در طول یک دوره زمانی منطقی به روند حقوقی متناسب و تعیین شده سپرده شوند. بازداشت افرادی که از ارتکاب هر گونه جرمی تبرئه شده اند و یا اینکه مقام ها مدارک غیرکافی برای تحت پیگیرد قرار دادن آنها دارند، نقض آشکار و شرم آور حقوق بشر به شمار می رود.

تصمیم دولت آمریکا در ماه گذشته در باره محاکمه ˈسلیمان ابوغیثˈ که داماد ˈاسامه بن لادنˈ و سخنگوی القاعده به شمار می رود در دادگاه فدرال آمریکا به جای کمیسیون نظامی بازداشتگاه گوانتانامو بر این اصل تاکید کرد که دادگاه های محلی بهترین مکان برای محاکمه مظنونان به ارتکاب فعالیت های تروریستی هستند.

در واقع همانگونه سازمان دیده بان حقوق بشر خاطر نشان کرد: اثبات شده است که کمیسیون های نظامی در گوانتانامو غیرقابل اتکا بوده، توانایی اجرای عدالت واقعی را نداشته، تابع تغییرات در قوانین و مقررات و گرفتار تشریفات هستند.

اما برای کسانی که به ارتکاب هیچ جرم و خلافی متهم نشده اند، بازداشت دراز مدت آنها یکی از جدی ترین و بزرگترین ننگ ها در سابقه حقوق بشری آمریکا به شمار می رود که معادل حبس به مدت نامعلوم بدون اعلام اتهام یا اجرای رویه متناسب است. همانطور که ˈدیوید ایگناتیوسˈ روز گذشته در روزنامه ˈواشنگتن پستˈ به گونه قانع کننده ایی استدلال کرد، استدلال های نیرومندی نیز برای آزاد کردن و انتقال بازداشت شدگان طالبان و بازگرداندن آنها به افغانستان وجود دارد. ارزیابی سیا این است که حتی اگر این افراد به جبهه نبرد بازگردند، نه تنها تاثیر اساسی بر وضع نظامی نخواهد داشت، بلکه ممکن است موجب ایجاد انگیزه در مذاکرات با طالبان شود.

علت ادامه فعالیت گوانتانامو در حالی که شمار زیادی در داخل آن گیر کرده اند، هیچ ارتباطی با مسایل عملی در باره آزاد کردن یا انتقال یا چگونگی محاکمه برخی از آنها ندارد. بلکه افرادی که در گوانتانامو به دام افتاده اند، قربانیان درگیری سیاسی به ویژه میان کنگره و کاخ سفید در باره طرح ها برای اسکان و محاکمه افرادی که ادعا می شود تروریست هستند در خاک آمریکا می باشند. کنگره بودجه را برای انتقال متهمان به آمریکا برای بازداشت قطع کرد و بر شرایط دشوار برای انتقال افراد باقی مانده در خارج خاک آمریکا از جمله ترتیبات پیچیده و مفصل برای نظارت تاکید کرد.

خود اوباما نیز باید مسئول این رسوایی مداوم شناخته شود. از همه اینها گذشته این اوباما بود که با امضای قانون اختیار دفاع ملی، آن را اجرایی کرد که موجب از بین بردن توانایی خود او برای بستن گوانتانامو پس از تهدید به مخالفت با این قانون شد.

آن طور که سازمان عفو بین المللی و دیگران خاطرنشان کره اند به رغم ممنوعیت برای استفاده از بودجه آمریکا برای انتقال ها در قانون اختیار دفاع ملی (ان دی ای ای) بند دیگر یعنی بخش 1028 به اوباما حق گسترده ای برای حل و فصل برخی پرونده ها، مانند پرونده شاکر اعمر می دهد که بازگشت وی مورد درخواست دولت انگلیس است. حل و فصل پرونده شاکر اعمر همانطور که سازمان عفو بین الملل نیز در سال جاری اعلام کرد گامی نمادین خواهد بود که نشانگر این است که اوباما تعهد خود را برای بستن گوانتانامو کنار نگذاشته است.

استفاده از روش های بازجویی مداوم و توهین آمیز و خشونت بیش از حد در گوانتانامو که مستند هستند، آمریکا را پست و خوار می کند. اینکه یک رییس جمهوری آمریکا اجازه ادامه این اعمال تباه را در برابر چشمانش داده است، هنوز بسیار تکان دهنده است. تا هنگامی که آمریکا (بازداشتگاه) خلیج گوانتانامو را نبسته است نمی تواند آنطور که می خواهد مدعی اقتدار اخلاقی بر بقیه جهان شود.

© 2013 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights rese


April 21st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی